dimecres, 26 de febrer del 2014

Turisme de qualitat: valor estratègic

Aquests dies els hotels de primera categoria de Sitges registren un alt nivell d’ocupació gràcies al Mobile World Congress, un dels esdeveniments socials i econòmics més rellevants del nostre país i que té un impacte econòmic directe i indirecte d’extraordinàries conseqüències. El cap de setmana passat, el nom de Sitges apareixia en portada informativa amb motiu del congrés que realitzava Unió Democràtica. Fa dues setmanes, també vam sortir als mitjans explicant la Setmana de la Malvasia. I aquests dies ja ho estem fent pel Carnaval.

La marca Sitges reforça el seu atractiu i la seva capacitat de seducció. Vivim temps difícils, en els quals diferents sectors econòmics pateixen les conseqüències d’una crisi que encara és pronunciada i que afecta la capacitat de consum del conjunt de la població. Però, tot i aquestes condicions i restriccions, el turisme manté el seu dinamisme com a font generadora d’activitat econòmica. Tenim diferents indicadors que confirmen aquesta influència positiva del turisme en el desenvolupament econòmic de Sitges. 

Turisme de negocis
La celebració de diferents congressos, convencions i reunions posen de manifest que l’oferta de Sitges continua essent competitiva i atractiva al mateix temps. Els esforços que realitza el sector en aquesta línia –polítiques de preus, millora d’instal·lacions i accions promocionals– confirmen que l’aposta per aquest turisme és estratègicament imprescindible i efectiva en els resultats. Els hotels ja estan tancant congressos i convencions per d’aquí a dos o tres anys i des de l’Agència de Turisme, conscients de la importància d’aquest turisme, hi col·laborem en accions de promoció i posicionament.

Noves inversions
En els darrers dos anys, Sitges ha obert vuit hotels nous o reformats. El sector turístic creu en Sitges i les seves possibilitats. No es tracta de grans establiments de centenars d’habitacions. Potser tampoc hi calen ara. Però sí d’inversions que només es duen a terme si hi ha la certesa que hi haurà a mig o llarg termini un rendiment evident. Una tendència que posa de manifest que tenim recorregut. En aquesta línia, l’Ajuntament obrirà en els propers mesos el servei de finestreta única, que té com a intenció afavorir els tràmits i inversions dels emprenedors i els inversors.

El turisme cultural
La política turística actual de Sitges té un eix de notable transcendència en el turisme cultural. Des de fa més de cent anys, la nostra vila ha estat un destí cultural rellevant i, al llarg de tot aquest temps, hem fet de la cultura, en totes les seves expressions, una bandera. Des de l’Agència de Turisme i els Museus de Sitges estem treballant en nous plans, que ens permetin reforçar aquesta aposta i que, en alguns casos, ja s’han pogut visualitzar i obtenir els primers resultats positius.

Les darreres dades d’ocupació
Un 10% d’atur, que és el que tenim a Sitges, és una xifra que no pot ser positiva de cap manera. Però un 10% en el context en què ens movem (a Catalunya, la desocupació és del 22%) és una dada que il·lustra que el turisme i l’activitat econòmica que té Sitges aporta resultats concrets i evidents.

Promoció turística
El passat mes de gener vam presentar a Fitur el nou material de promoció turística de l’Agència de Turisme de Sitges. Es tracta d’una campanya que respon a les necessitats promocionals i estratègiques que té Sitges actualment i que presenta la globalitat de l’oferta de Sitges a adreçada a diferents segments i sectors, que configuren la realitat turística de la nostra vila.