dimecres, 10 de desembre del 2014

De 30 mesos a 30 dies

Aquesta setmana, els ciutadans de Sitges podran escollir cinc propostes entre les 72 que han passat el tall del pressupost participatiu. Per primera vegada, l’Ajuntament de Sitges destina una partida important del seu capítol d’inversions (un total d’1 milió d’euros) a actuacions que seran directament escollides pels ciutadans en una clara mostra d’avançar en els processos de democratització i participació de les institucions. Tan bon punt ens ha estat possible per raons legals (si no ho hem fet abans era perquè la llei no ho permetia), hem posat en marxa aquesta iniciativa, que contribuirà a canalitzar noves formes de participació i de vinculació dels ciutadans amb l’administració municipal.

Però avui voldria anar més enrere i, amb el vostre permís, parlar-vos de les causes que han permès que l’Ajuntament pugui invertir aquest milió d’euros en actuacions decidides directament pels ciutadans. Són les mateixes causes que aquesta setmana ens han permès anunciar que reduirem l’IBI del 2015 del 0,93 actual al 0,83, una rebaixa substancial i superior a la que legítimament reclamaven els grups de l’oposició.

I aquestes causes no són altres que el gir radical de les finances municipals. Quan vam accedir al Govern Municipal, el mes de juny de 2011, l’Ajuntament es trobava en un estat gairebé de fallida econòmica. El deute havia arribat als 67 milions d’euros, que en una corporació municipal de les dimensions de Sitges és d’una gravetat profundament preocupant, que posava en perill el propi funcionament de la institució.

Però, tres anys i mig després, el panorama ha canviat substancialment. Els comptes de l’Ajuntament funcionen amb la dificultat que acompanya l’actual context, però amb la solidesa que li han permès les mesures de reactivació i millora dutes a terme pel Govern.

L’estiu del 2011 l’Ajuntament pagava els seus proveïdors a 30 mesos. Ara ho fa a 30 dies des de la data d’aprovació de la factura. L’estiu del 2011, el departament de Compres de l’Ajuntament tenia seriosos problemes per trobar industrials que volguessin servir a l’Ajuntament. La incertesa que acompanya els comptes i la pèssima gestió que l’havia dut fins a una situació crítica ens situava en una posició extremadament complicada. Ara, l’Ajuntament funciona amb els criteris que estableix una organització que té cura de la seva despesa pública.

Però a base de racionalitzar la despesa, reduir personal i càrrecs de confiança de l’Ajuntament, millorar els processos de gestió i renegociar amb les entitats financeres, els comptes municipals han recuperat les seves coordenades i, el que és més important, permeten impulsar noves polítiques socials i d’inversió pública i de reducció de la pressió fiscal.

Això és el que ens ha facilitat crear, entre moltes altres, iniciatives com el Pla de suport a l’activitat econòmica i l’ocupació (amb ajuts a petits emprenedors que vulguin crear el seu negoci a Sitges), impulsar un Festival de Publicitat (que permetrà potenciar de nou la marca Sitges i generar activitat econòmica), dotar les família més desprotegides d’un Carnet Blau (amb el qual obtenen importants descomptes i reduccions en serveis i tarifes públiques) o programar actuacions de millora (com la reforma de la biblioteca o la propera millora del passeig Marítim). I ara, complementar-ho amb la destinació d’1 milió d’euros al pressupost participatiu, que els sitgetans poden decidir amb el seu vot aquesta setmana.