dilluns, 22 de maig de 2017

Turisme i posicionament: els nous reptes

La setmana passada vam fer la primera reunió del nou Consell de Turisme de Sitges. Es tracta d’un nou òrgan impulsat per l’Ajuntament, i que compta amb la presència i participació de tots els agents públics i privats amb responsabilitats en la gestió i la planificació turística local. Hi són els representants dels hotels, restaurants i bars; els dels càmpings i apartaments turístics; els dels serveis de les platges, o els dels ports esportius així com el Consorci del Patrimoni o el Parc del Garraf, entre molts altres. El nou Consell té una composició plural i polièdrica, perquè el turisme avui en dia és transversal i cal planificar-lo des de diferents àmbits, tant públics com privats i associatius.

El Consell de Turisme té com a missió planificar la política de promoció turística de la vila i detallar les accions i la línia que interessa al conjunt del municipi, tant des d’una òptica global com en les accions puntuals i sectorials. En aquest sentit, el Consell disposarà de grups de treball de diferents àrees i entre els seus objectius té el realitzar un diàleg permanent amb la ciutadania per a que facin arribar les seves inquietuds i propostes.

El triangle sector públic – sector privat – comunitat (és a dir, els veïns del municipi) constitueix un dels fonaments del nou Consell de Turisme. El treball bilateral que ha distingit les polítiques de planificació turística en les darreres dècades ha estat substituït per les noves polítiques a tres bandes. I en aquest sentit, el nou Consell de Turisme és una ja dissenyada des d’un bon principi en aquesta línia per adaptar-se als nous reptes. Una de les primeres accions serà l'Audiència pública de presentació del Pla de Qualitat Turística 2017-2021, que farem el proper 5 de juny. En aquest acte, sotmetrem a audiència publica el pla estratègic de turisme, que volem consensuar entre administracions, sector privat i ciutadania.

El turisme és la indústria de Sitges. Des de fa més de cinquanta anys, la vila viu del turisme i en fa més de vint que ho fa durant tot l’any, gràcies als congressos i convencions, que van permetre trencar l’estacionalitat que havia imperat dècades enrere. Per aquest motiu, l’Ajuntament té entre les seves prioritats impulsar accions de promoció, d’ordenació i d’execució estructurals per afavorir i donar suport a aquesta activitat econòmica.

En aquesta línia, l’Ajuntament està executant diverses accions, algunes orientades pròpiament a l’activitat turística i altres de les quals se’n beneficia el propi turisme. En el primer punt, en els últims anys hem executat accions com la moratòria en la concessió de llicències a apartaments turístics, minimarkets i altres negocis que no s’emmarquen en la línia d’imatge que necessita Sitges; les regeneracions de les platges (tant la portada de sorra de cada estiu com el projecte estabilitzador en el qual estem treballant amb el Ministeri); l’impuls de festivals per dotar d’activitat durant tot l’any (alguns organitzats directament i amb participació municipal, com el flamant dels Jardins de Terramar, el Sitges Next de publicitat, el de Jazz o el del Cinema, que enguany celebra cinquanta edicions); o el disseny i execució d’accions que directament tenen una repercussió en l’activitat turística (la campanya de promoció Sitges Viu, la Ruta de la sal, l’enoturisme…).

Per la seva banda, les accions dutes a terme pel Govern Municipal i que tenen una incidència directa en l’activitat turística són el projecte del nou Pla d’Usos, que enllestirem en els propers mesos; les accions per reduir el top manta; les accions cultural de primer nivell –com la celebració de l’exposició dedicada a Ramon Casas–, que contribueixen a posicionar Sitges com un referent cultural o el nou Pla de Patrimoni Arquitectònic, que té com a missió protegir els edificis que marquen la nostra singularitat i identitat.

Queda molt a fer, però estem avançant en la bona direcció, segons ens indiquen els informes i avaluacions elaborats per especialistes, que apunten que Sitges manté la seva marca de referència en el conjunt del país. Les dades d’ocupació, d’organització d’esdeveniments i d’iniciatives que arriben a Sitges s’han multiplicat en els últims anys i il·lustren el nostre potencial i l’atracció que tenim en aquest moments. Amb tot, Sitges necessita estar contínuament en moviment, generar noves iniciatives i actuar com a laboratori de les idees i propostes que marquen el turisme del segle XXI. I el flamant Consell de Turisme és una excel·lent eina per fer-ho possible.